Declaratia intarziata a reprezentantei UE de la Chisinau a developat o pozitie destul de ambigua in problema arestarii lui Ernest Vardanean in regiunea transnistreana. La doua saptamani de la intemnitarea jurnalistului (7 aprilie) de catre institutiile de forta de la Tiraspol si dupa vizita lui Victor Osipov la Bruxelles, europenii au lansat un mesaj mai degraba indiferent, incoerent si confuz vizavi de aceasta.
In primul rand, desi recunoaste deobicei integritatea teritoriala si suveranitatea R. Moldova, prin declaratia emisa la 21 aprilie, Bruxellul confera un grad de legitimitate actului de retinere a lui Vardanean de catre administratia de la Tiraspol. Invocand acest dosar, europenii au sustinut necesitatea respectarii drepturilor persoanelor detinute, suspectand doar calitatea actului juridic din regiunea transnistreana, dar nicidecum nu si legalitatea institutiilor din stanga Nistrului.In al doilea rand, declaratia europeana nu
descrie niciun fel de sanctiune potentiala adresata oficialitatilor de
la Tiraspol. Nici macar regimul de circulatie simplificat pentru
liderii transnistreni, pentru o perioada de 6 luni, nu a fost
mentionat. In acest sens, UE a manifestat o slabiciune periculoasa,
deoarece in ciuda incalcarii flagrante a drepturilor omului de catre
regimul separatist transnistrean, este deschis in continuare accesul pe
spatiul european pentru autoritatile de la Tiraspol. Situatia pare si
mai delicata, dupa ce in cadrul Parlamentului European a fost
condamnata ilegalitatea data, cerandu-se din partea reprezentantei
europene de la Chisinau intreprinderea unor actiuni concrete in vederea
ajutorarii lui Vardanean. Contrar acestui demers, delegatia UE din RM
incearca sa “legalizeze” procedura juridica in care este implicat
Vardanean, sustinand valabilitatea unor procese juridice in regiunea
transnistreana doar daca acestea au loc pe cazuri concrete si specifice.
Miscarea
europenilor demonstreaza o incapacitate serioasa din partea UE de a
influenta Tiraspolul. De asemenea, gestul timid al UE poate fi cauzat
de atitudinea Rusiei, care s-a eschivat sa evalueze cazul lui
Vardanean. Nu in ultimul rand, europenii fac aceasta cedare pentru a
pastra dinamica procesului de revenire la masa de negocieri in formatul
“5+2″, resuscitat dupa schimbarile politice de la Chisinau. Pentru a nu
compromite tratativele si masurile de consolidare a increderii, riscand
sa incurjeze si mai mult Tiraspolul, Bruxellul a renuntat deliberat la
invocarea principiului integritatii si suveranitatii RM, precum si la
definirea corespunzatoare a ctiunilor infractionale intreprinse de
administratia de pe malul stang.
Numeroasele voci din cadrul
societatii civile transnistrene au conditionat, de asemenea, mesajul
europenilor, care folosesc o abordare diplomatica foarte superficiala
pentru a nu pune in pericol alti activisti din sectorul asociativ, in
conditiile unui regim tot mai represiv. Totodata, Bruxellul ia aceasta
atitudine pentru a-si respecta angajamentul politic fata de R. Moldova,
chiar daca o face de o maniera plata si criticabila.